vrijdag 20 juni 2014

Gevulde paprika


Gisteren kwam ik er achter dat we wel erg veel groentes in huis hebben die eigenlijk niet echt een gerecht hebben waar ze in opgemaakt kunnen worden. Had van vorige week nog 3 paprika's liggen die toch echt op moesten en nog een kilo wortelen die toch echt niet op gaan in een wortelsoep voor 2 personen. Dus tijd om het hoofd te breken en iets lekkers te maken met wat we in huis hebben.
Gevulde paprika dacht ik zo. Dus heb nog even snel gehakt gehaald, want in mijn hoofd hoort dat daarbij. Thuis nog even kijken hoe het ongeveer klaar gemaakt moet worden en aan de slag. Het is al laat en het moet ook nog in de oven. 


Ingrediënten (2 personen)

olijfolie
1 ui
1 teen knoflook
1 grote wortel
1 tomaat
150 gr. zilvervliesrijst
150 ml kippenbouillon
1 tl gemalen chili
1 tl salie
300 gr. rundergehakt
3 paprika's 

Zo bereid je het

Verwarm de oven voor op 180  ͦC.

Snipper de ui en snijd het teentje knoflook fijn. Snij de wortel in de lengte door midden en hak in plakjes. Snij de tomaat in blokjes

Zet een grote koekenpan op het vuur met wat olijfolie. Fruit het uitje en de knoflook in 1 à 2 minuten. Voeg de rijst toe en roerbak dit 2 minuten mee. Voeg de kruiden, wortel, tomaat en kippenbouillon toe en breng aan de kook. Laat ongeveer 5 minuten koken met de deksel op de pan, tot de bouillon is opgenomen in de rijst.




Rul ondertussen het gehakt in een andere koekenpan bruin. 




Snijd het kapje van de paprika's af en verwijder de zaadlijsten. Zet deze in een ingevette ovenschaal. 




Roer de gehakt voor het rijstmengsel en schep dit in de paprika's, druk het goed aan. Plaats de kapjes terug op de gevulde paprika's en sprenkel er wat olijfolie over.
Zet de schaal 40 minuten in de oven.


Eet smakelijk!


Wat vond ik er van

Het klinkt altijd erg lekker gevulde paprika, ik word ook redelijk vaak verleid om het te maken. Toch vind ik het altijd tegen vallen. Ik vind het wat droog en relatief weinig smaak aan zitten. Vriendlief is het daar niet altijd mee eens. Deze variant vond hij niet bijzonder, maar wel lekker. Persoonlijk zal ik hem zo niet zo snel nogmaals maken. 
Waarschijnlijk ga ik binnenkort (binnen nu en een half jaar) opzoek naar een ander recept, zonder rijst en zonder gehakt. Wie weet raak ik dan wel dol enthousiast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten